Kliknij na tytuł punktu programu, aby wyświetlić jego opis
POPOŁUDNIE ISTARI
Moderator: Łukasz “Leszli” Szeląg
Magia u Tolkiena (Mateusz "Izostar" Hałupka)
Chciałbym naszkicować, jak przedstawia się obraz magii w twórczości J.R.R. Tolkiena, zarówno tej, którą posługiwały się siły dobra, jak i zła. Oczywiście punktem odniesienia będzie postrzeganie magii w kulturach, które wywarły najbardziej zauważalny wpływ na twórcę Śródziemia.
Widmo Fafnira u Tolkiena - wpływ smoczego czaru na bohaterów (Sławek "Bombadil" Miklas)
“Saga o Volsungach” to opowieść Północy, którą Tolkien lubił najbardziej, a wiele wątków z tejże sagi trafiło do jego legendarium. Jednym z tych elementów był smok Fafnir. Celem tej prelekcji jest pokazanie, jak duży był to wpływ i gdzie w świecie Tolkiena pojawia się jego widmo i czar oraz jak zachowywali się wybrani bohaterowie legendarium w przypadku spotkania ze smokiem…
Meliana nieobecna bohaterka? (Michał "M.L." Leśniewski)
Melina – jedyny majar, który związał się z jednym z Dzieci Eru, żona Thingola, matka Luthien, nauczycielka Galadrieli. Na pozór tak ważna postać w legendarium, a tak niewiele o niej wiemy. Czynny uczestnik, czy bierny obserwator? Do końca lojalna żona, czy sprawczyni upadku Doriathu? Takie i więcej pytań można – i należy – zadać.
WARSZTATY
Wyjście w Góry Sowie z rozpoznawaniem ptaków (Bartek "Mith" Pigulski, Marta Obrempalska)
“Stań przy szarym kamieniu, gdy drozd zapuka”
Czy wiesz, że wiele ptaków pojawiających się w twórczości Tolkiena ma swoje odpowiedniki w rzeczywistości – i to całkiem blisko nas? Zapraszamy na spacer terenowy, podczas którego połączymy rozpoznawanie żywych ptaków z fantastycznymi opowieściami o ich literackich krewnych ze Śródziemia. Dowiesz się, ile mogły żyć kruki z Ereboru, w co pukają drozdy i dlaczego orły nie zawsze przylatują wtedy, gdy trzeba. A na koniec – mały konkurs z nagrodami dla najlepszych obserwatorów!
Zabierz ze sobą lornetkę (jeśli masz), wygodne buty i otwarte oczy.
Warsztaty herbaciane (Hannah "Merewenna" Taylor)
Termin: środa (9 lipca), 10:00 / czwartek (10 lipca), 10:00
W “Hobbicie” Gandalf wprasza się do Bilba na herbatkę. Ciekawe skąd w Hobbitonie ta herbata – w końcu to roślina rosnąca na Dalekim Wschodzie. Może funkcjonowało w Śródziemiu coś na kształt Jedwabnych Szlaków z naszej historii? Zapraszam Was na kolejne spotkanie herbaciane, na którym poczęstuję Was kilkoma białymi herbatami z Chin, jakich Bilbo i Gandalf zapewne nie mieli okazji spróbować (choć Niebiescy Czarodzieje może i owszem). Opowiem nieco o tradycjach, historii białych herbat i o tym, jak i gdzie się je produkuje.
Liczba miejsc ograniczona: 2 terminy po 6 osób.
Warsztaty kawowe (Kacper Pochopień)
Termin: środa (9 lipca), 11:00 / czwartek (10 lipca), 11:00
Porozmawiamy o tym, jaką kawę mogli pić hobbici, zaparzymy ją na różne sposoby i spróbujemy narysować mleczny Pierścień na kawie.
Z chaosu porządek - o przędzeniu wełny (Hannah "Merewenna" Taylor)
Termin: środa (9 lipca), 13:00
U Tolkiena roi się od tkaczek i hafciarek, zarówno wśród kobiet, elfek, jak i Valier, ale w zasadzie nic nie wiemy o tym, skąd biorą nici do swej pracy. Trochę trudno się dziwić, w końcu nić jest tylko nicią, a dopiero po farbowaniu, tkaniu i hafcie powstają piękne wzory. Jednak ktoś te nici musiał (a zapewne musiała) uprząść, dlatego chcę Was zaprosić na warsztaty przędzenia wełny, gdzie nauczę Was jak działa wrzeciono i jak zrobić je samemu, opowiem o owcach, wełnie i innych włóknach, a także pokażę, jak uprząść owczą czesankę na wrzecionie.
Liczba miejsc ograniczona: 8 osób.
Flora Bielawy a flora Ardy (Małgorzata "Gośdalf" Rzepka)
Termin: czwartek (10 lipca), 13:00
Niby wszyscy wiemy, że na bielawskim polu namiotowym często czujemy się tak, jakbyśmy byli w Śródziemiu, jednakże warto zdawać sobie sprawę, że możemy tutaj spotkać rośliny, które odgrywały ważną rolę w Legendarium Tolkiena. Zapraszam na spacer po polu namiotowym, podczas którego na nowo odkryjecie znane Wam wcześniej (lub nie) rośliny, poznacie ich znaczenie w dziełach Tolkiena, a także dowiecie się innych ciekawostek na ich temat.
Warsztaty flażoletowe (Marta Obrempalska)
Termin: piątek (11 lipca), 10:00
“Muzyka i echa Muzyki rozległy się w Pustce, aż przestała być pustką.”
Tolkien był bardzo muzykalnym człowiekiem, nawet uczył się gry na skrzypcach, dopóki nauczyciel mu ich nie zabrał (nie wiadomo dlaczego). Muzyka była dla niego równie fascynująca, co języki słowiańskie, ale jednocześnie pozostała w pewien sposób nieodgadniona. Na tegorocznych warsztatach dowiecie się co nieco o wyspiarskich tradycjach muzycznych. Takie spotkanie tradycyjnych irlandzkich muzyków nazywa się sesją, albo seisiún w języku gaelickim, i ma ono raczej charakter nieformalnego spotkania niż występu. Natomiast ceilidh to spotkanie zarówno muzyków, jak i tancerzy. Nauka gry na skrzypcach zajmuje za dużo czasu, dlatego poznacie króla piszczałek 6-otworowych – tin whistle.
Konieczne posiadanie własnego instrumentu.
KONKURSY
Szybki konkurs poetycki (Kacper Pochopień)
Termin: środa (9 lipca), 18:00
Konkurs z nagrodami, polegający na napisaniu w krótkim czasie jak najlepszego wiersza nawiązującego do twórczości Tolkiena, którego pierwsze zdanie będzie losowym cytatem z Władcy Pierścieni.
Konkurs indywidualny.
Dagonowe Igrzyska (Wiktoria "Wiedźma" Kuriata)
Termin: czwartek (10 lipca), 16:00
Wielu z was pewnie zginie, ale jestem gotowa na takie poświęcenie. Igrzyska ku czci Wielkiego Przedwiecznego to kontynuacja tradycji stworzonej przez uczestników konwentu w nowym wydaniu. Zmierzcie się w czterech wodnych konkurencjach, by wyłonić czempiona zimnych podwodnych otchłani. Przyjdźcie dopingować swoich faworytów i postawić na nich kilka piw, a może i pomóc czy poszponcić. Niech wodne święto będzie odpowiedzią na nieuchronny upał!
Konkurs indywidualny.
Tolkienowskie Tabu (Ula "Ariana" Kotwica, Zosia "Anduniel" Bzowska)
Termin: czwartek (10 lipca), 19:00
Ten-Którego-Imienia-Nie-Wolno-Wymawiać… A nie, wróć, nie ta bajka. Jak zagrać w zagadki z Gollumem, gdy pewnych słów nie wolno używać? Przekonaj się sam, jak opisać miejsca i postaci ze Śródziemia, omijając wyrazy w Czarnej Mowie… to znaczy z czarnej listy.
Konkurs drużynowy – drużyny 3-osobowe.
Awantura o Pierścienie (Drużyna Pyrlandii)
Termin: piątek (11 lipca), 13:00
Posiadasz bogatą wiedzę o dziełach Tolkiena? Zachowujesz zimną krew w najbardziej stresujących sytuacjach? A może po prostu lubisz emocjonującą grę o wysoką stawkę? Stań w szranki do walki o Pierścienie Władzy w tolkienowskim teleturnieju “Awantura o Pierścienie”! Pokonaj rywali i zgarnij je wszystkie! W naszej zabawie nie rozdajemy pierścieni jak Sauron, u nas drużyny elfów, krasnoludów i ludzi muszą je wygrać w uczciwej rywalizacji! Zasady są proste – kto zdobędzie najwięcej pierścieni, ten wygrywa! Trzy drużyny, 16 kategorii, wiele pierścieni do zdobycia i tona dobrej zabawy!
Konkurs drużynowy – 3 drużyny 3- lub 4-osobowe.
Tolkienowska Familiada bis (orgowie TFu)
Termin: piątek (11 lipca), 19:00
Przeżyjmy to jeszcze raz! W zeszłym roku pogoda pokrzyżowała nam zdradziecko plany, przez co część odpowiedzi ankietowanych pozostała tajemnicą dla uczestników. Nie chcemy Was pozbawiać możliwości poznania meandrów, którymi krążyły umysły odpowiadających, dlatego w tym roku dokończymy konkurs – w tej samej formule, choć być może w nowych drużynach. Prowadzący już szykuje garnitur – i suchary.
Konkurs drużynowy – 2 drużyny 5-osobowe.
Konkurs nalewkowy (orgowie TFu)
Termin: sobota (12 lipca), 16:00
Od głębokich piwnic Ereboru po złote sale Rohanu, ludy Śródziemia zawsze głęboko ceniły wszelkiego rodzaju napitki. Nie inaczej jest w Sowiogórskim Śródziemiu – konkurs nalewkowy na TFie cieszy się wieloletnią tradycją i niesłabnącym zainteresowaniem, nie mogliśmy więc zignorować tak częstych i żarliwych próśb o jego powrót. Przygotujcie butelki swoich najlepszych wyrobów i zmierzcie się z innymi mistrzami nalewkowego kunsztu!
Limit: 1 nalewka na osobę/grupę.
INNE
Gra RPG “Jagodowy las” (Karolina "Utuvien" Czura)
Termin: w zależności od zebrania się chętnych
Podczas sesji RPG przeniesiemy się do Jagodowego Lasu, gdzie wcielicie się w postaci Strażników, czyli krasnoludki szukające swojego życiowego powołania. Może trzeba będzie opatrzyć zranioną sarenkę, pomóc starszej krasnoludce w zbiorach, a może naprawić leśny plac zabaw, podeptany przez Dużych Ludzi? Cokolwiek to będzie, na pewno przyda się pomysłowość i współpraca.
Gra ma charakter edukacyjny i przeznaczona jest dla dzieci w wieku 5-10 lat.